Marti, dupa Craciun- Radu Muntean


Intr-o atmosfera de un cotidian plat, purtand discutii plate, 3 personaje traiesc o drama amoroasa si ea plata. Toata aceasta platitudine are menirea de a incarca atmosfera, insa nu avem parte de nicio explozie de anvergura, deoarece cadrul de desfasurare a personajelor este unul foarte restrans, intim.
Totul treneaza in micile actiuni ale celor implicati, iar drama personajului principal mocneste infundat si incert.

Astfel, povestea se situeaza foarte aproape de viata reala unde dramele emotionale sunt la fel de putin vizibile din cauza micilor actiuni cotidiene, obligatorii. Niciun personaj nu este un “personaj” in sensul cinematografic sau livresc. Nu avem parte de situatii extraordinare, de dialoguri imbibate de intelepciune sau prostie care ar putea friza “artisticul”, ba mai degraba sunt clisee ce par inevitabile. Singura scena unde avem parte de conflict deschis, cea in care sotia afla ca a fost inselata, cliseele din dialog au menirea de a pastra scena in afara extarordinarului, sa il mentina in cotidianul quasi-penibil.

O felie de viata, cruda, seaca. O oglinda limpede care nu lasa loc de interpretari profunde ale actiunilor. Nu poti decat sa ridici din umeri sau sa faci o gluma proasta, negasind vreodata vreo vorba inteleapta care sa explice de ce avem inimile si creierii anapoda. Nu ni se ofera niciun plan filosofic, psihologic. Scenariul este nemilos si nu ofera linistitorul final ce ar putea impaca constiinte aflate pe oricare parte a conflictului.

Lasand finalul suspendat, din nou in actiuni banale din afara conflictului, regizorul se dovedeste si el crud, atat cu propriile personaje, cat si cu spectatorii. Din fericire, aceasta mare asemanare dintre personajele filmului si noi, iubitorii de rand, este si o sursa de umor. Rasul amar sau zambetul crispat sunt invitate, cu rafinament, sa se dezvolte intr-o atitudine ingaduitoare.

Lipsite de banalitate si cliseu sunt insa interpretarile actorilor. Totul fiind construit din detalii nelegate direct de conflictul principal, banuiesc ca a necesitat o atentie aparte din punctul de vedere al regiei si a imaginii. Rezultatul este un film foarte bine inchegat in aceste trei puncte: regie-imagine-interpretare, toate potrivindu-se manusa unui scenariu sec despre un subiect sensibil si, de felul lui, foarte zemos.

Advertisements

One response to this post.

  1. Posted by melania marianu on January 23, 2011 at 19:10

    Foarte, foarte bun comentariul! E aceeasi impresie pe care mi-a lasat-o filmul, dar muult mai bine pusa in cuvinte.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: